These Ways er 3 år – og her er status

by | Jul 25, 2022

I august 2022 er vi 3 år. Vi skulle skape byens beste arbeidsplass for flinke designere som forstår både brukere og business. Det vil vi si at vi har lykkes med på tross av en pandemi. Under kan du lese litt mer om utvikling så langt og hva vi nå gjør for å tilpasse oss de neste årene.

Fra 0 til 24 M NOK

Vi ønsker å dele både myke og harde verdier med folk rundt oss. Forhåpentligvis gir dette både inspirasjon og innblikk i hvordan vi tenker. Vi tror på å være ydmyke og sosiale men også å levere gode resultater for våre aksjonærer – som også er oss selv. Dette er en hårfin balansegang mellom å stå for det vi vet fungerer og samtidig tøre å ta ansvar for årsresultatet til vårt eget selskap. Så når vi sier at vi har gått fra 1,7 til ca. 24 M NOK i omsetning fra 2019 til 2022 er vi stolte. Fordi vi har mennesker som er ettertraktet og kompetanse som er etterspurt. Og like kult er det at vi har økt årsresultatet til ca 3 M NOK. Det betyr at vi har råd til å lønne godt og gi oss selv både sosialt og faglig krydder. Vi leverer sund forretningsdrift på en menneskelig måte.

Raske fakta – 2022

• 16 ansatte i Bergen (juli 2022)
• Omsetning 22-26 M NOK
• Resultat før skatt på ca 2,5 – 3 M NOK
• 10 sosiale arrangementer
• 4 betalte fagsamlinger
• 2 strategisamlinger

Strategien er til å le av: Ha det kjekt, bli venner og vinne nye oppdrag sammen.

Vekst krever endret strategi

Frem til 2021 vokse vi sammen som gründere gjør. Vi brukte saks, papir og lim, hev oss rundt og arrangerte sosiale kvelder, turer og delte faglig innhold. Alt ettersom hvem som hadde tid og lyst. Men etter 10 ansatte starter dette å bli vanskelig. Vi er nå 16 kollegaer og ønsker oss 2-3 til ila 2022. Vi trengte m.a.o. mer struktur. Noe designere selvsagt ikke alltid elsker…

Vi måtte endre startegien vår p.g.a. rask vekst

Hogne Gjersvik
Fagansvarlig i These Ways, Trond Roar Eide

Løsningen ble at vi innførte betalte roller for oss selv. Trond Roar Eide rakte opp hånden og ville ta ansvar for vår faglige utvikling. Han har nå kartlagt alle kollegaers faglige styrker og svakheter for å kunne bistå dem i rett kursing videre. Selvsagt betalt av These Ways.

Fagdager som engasjerer

For oss i These Ways er det å være helt der opp, faglig – alfa og omega. Vi skal kunne konkurrere både nasjonal og internasjonal. Vi har derfor satt i gang egne fagdager. Her tar vi oss selv ut av oppdrag og betaler for deltagelse for faglig påfyll. Vi tror det vil lønne seg over tid. Fornøyde partnere og mer innflytelse hos kundene våre. I år har vi følgende program:


• April: Best performing teams, med Torild Torgersen fra AFF/NHH
• Juni: Mindfull icebreaking og creative confidence med Federico Lozano fra Pracademy/NTNU/NHH.
• September: Fagdag – egne foredrag og workshop i Grieg Gaarden
• November: Empatisk fasilitering
• Desember/Januar: 2 dagers prototyping workshops hos Troll Labs/NTNU i Trondhjem

Den sosiale nøkkelen

Ansvarlig for sosiale arrangementer er alltid like blide Carina Skajaa

Carina Skajaa var like kjapt på pletten og ville gjerne ta ansvar for våre sosiale samlinger.
I år stilte Carina med denne herlige menyen:
• Januar: Gaming night
• Februar: Familiehelg på ski, Myrkdalen. Ta med barn og følge. Alt inkludert.
• Mai: Sommerfest med følge, Villa Vestre
• Juni: Sommeravslutning hos Graham Nuttall
• August: Fotokurs i Øygarden
• Oktober: Brighton – These Weekends
• Desember: Julebord med partner

En sosial Totetemp: Tote baggen vår er klappet og klar for These Weekends – i Brighton

Fag+sosialt+økonomi = bærekraft

Vi lener oss på ganske mye begrepet trippel bunnlinje fra bærekraftspråket. People, Planet, Profitt. Vi tror denne kombinasjonen av god faglig utvikling, gøye sosiale samlinger og solid økonomi gir oss det beste grunnlaget for fortsatt vekst, trivsel og morro. Men vi er også helt sikker på at vi må justere underveis og tilpasse oss. God sommer videre.

Våre arrangementer

Siste nytt

Fullt hus, nei skip – og radikalt engasjerende

Det var meget god stemning da designselskapet These Ways og teknologiselskapet Sonat kastet loss med hele Bergens havnæring parat på dekk og skipssekken full av disruptive dialoger. Bergen har gått inn i årets våryr-modus og solen titter akkurat nok frem til at vi...

Dypdykk under One Ocean Week!

I en tid preget av rask utvikling og miljømessige utfordringer, ser vi frem til flere kvantesprang innen innovasjon og bærekraft i havnæringene. Dette kommer tydelig til uttrykk under One Ocean Week når vår regions største selskaper entrer scenen. Sammen gjennomfører...

Skal vi holde deg oppdatert?