Bygging, branding og backpacking. Møt Graham Nuttall, These Ways nye brand advisor og designer.
26 års erfaring innen merkevarebygging & grafisk design på internasjonal basis; London, København og Bergen. Helt pro på prosessplanlegging, fremdrift, design og implementering, kan skilte med emballasjedesign, webdesign, grafisk identitet, fasilitering, og har hatt prosjekter for BKK, Lerøy, Friele og Norsk Tipping. Jobb for Evry, Knowit, Reaktor og Open Design, som ansatt, partner, og selvstendig næringsdrivende. Graham Nuttall har en CV lang som et lokomotiv.
Hva er design?
Spørsmålet møtes med en bokstavekspedisjon. Dagens designtog går i dype daler, røde tråder, nedsnødde strategier og store sammenhenger. Ja, og den O`store overgangen fra analogt til digitalt design — det er ikke det ene eller det andre. Man må tolke et selskap i sin helhet, ikke bare digitale flater, men alle flater. Merkevareperspektiv. H.E.L.H.E.T, sier han, og smaker på ordet.
Fly og Friele
Graham er i gang. Det er laidback, casual coffee, stol på kontoret og beina på bordet, men kvalitet i hvert eneste ord.
– Ta Friele. Hva er det viktigste for kundene? Jo, kaffeposen, det de møter i hyllen. Ikke nødvendigvis nettsiden, sier han og sender lokomotivet videre. Det er så utrolig viktig å bli kjent med selskapet. Hva gjør de, hvordan uttrykker de seg? Det er ikke alltid det henger i hop.
– Merkevareperspektivet er mye mer enn en visuell identitet, sier han. For toget må tross alt henge sammen, ha et mål og en retning, et lokomotiv som skal dra både vogn 5, 9 og 15 fremover.
– Kanskje tror de at de trenger en ny logo, mens merkevaren eller hvordan selskapet oppfattes, ikke fungerer optimalt; dårlig service, en webside som ikke funker, et produkt som ikke er optimalt. Visuell identitet er også viktig, men det må samsvare med strategien, sier Graham og når neste holdeplass. Det går likevel ikke lang tid før fløyten blåses av og vi beveger oss videre.
– Er det viktigste en kul nettside? For eksempel fly; Norwegian og SAS. Da er bestillingsfunksjonalitet viktigere. Eventuelt at man har hatt en dårlig opplevelse tidligere, at setene er kjipe, eller at man har mistet bagasjen sin. Alle de tingene spiller inn.
– På helheten?
– Haha, på helheten.
F&% off
Han kunne tapetsert kontoret med erfaring, og går han inn på et spisested, går han rett i analysemodus.
– Det er summen av alt som gir et inntrykk. Interiør, lyd, service, hvordan bestillingen blir tatt.
– Du høres litt yrkesskadet ut?
– Haha, blir fort litt sånn, sier han og rister på hodet. Med en gullrekke av prosjekter i bagasjen, er det i overkant fristende og fullstendig umulig å unngå klisjeene.
En god historie? Det må være ett av de første prosjektene jeg var på. Jeg skulle designe en plakat med opplag på 5 millioner. Da var jeg rimelig redd for å gjøre noe galt. Det gikk heldigvis fint.
– Kunne blitt dramatisk?
– Dramatisk ja. Jeg var i et annet firma som gikk konkurs etter 6 måneder. Vi hadde en bestilling som var sendt til produksjon. Kunden var litt krevende, jeg ung og fersk, rett fra skolen. Kunden ringte meg og ville gjøre mange endringer altfor sent, og jeg spurte sjefen hva jeg skulle si. Han sa: Tell him to fuck off. Just.fuck.off.
– Sa du det?
Haha, nei, nei nei, det turte jeg ikke.
For Graham bød These Ways på et lite miljø med en kombinasjon av kjente og ukjente faktorer, litt som en Design Thinking prosess.
– Jeg har snakket med Monica gjennom mange år, kjenner Hogne litt, har kjent Trond i mange år. Jeg liker at These Ways ikke er så stort, og så er det noe med dynamikken her, det er en energisk gjeng som har lyst å få til ting, sier han. Selv beskriver han seg som nedpå, lett å ha med å gjøre, men uten å være redd for å si hva han mener. Raus, sosial og veldig opptatt av det faglige, men uten at det blir unicons & rainbows.
– Jeg liker ikke at det blir for høytidelig. Jeg kan ikke fordra pretensiøst visvas. Jeg har holdt på med dette lenge, er trygg på de jeg kan, men synes det er helt greit å spørre om det jeg ikke kan. Det synes jeg folk er flinke til i denne bransjen, sier han. For som Graham sier; det handler om å løse problemer og skape kreative løsninger med sunn fornuft. Same shit, different wrapping.
– Skiltprogram for eksempel, det heter nå wayfinding. Det er som med keiserens nye klær, kreativitet og gode desingprinsipper er de samme.
Øy er gøy
Mangefasettert som han er, står det ikke på fritidsbiblioteket. Listen er av kvalitet, vi snakker perler på en lang og heller lite helhetlig snor.
– Spille basket, stå på snowboard, lage musikk, gå på konserter, spise god mat, indisk, kinesisk, asiatisk. Har vært DJ i mange år også. Og så øyhopper jeg. Dykker litt.
– Backpacking liksom?
– Nei i Øygarden. Drar på meg en våtdrakt, svømmer til en øy, går over øyen, hopper uti igjen og så videre.
– Hvor mange øyer?
– Nei det kan være en hel haug. Skikkelig kosetur, sier han.
– Høres jo mer ut som en solid treningsøkt?
– Nei, kan bare svømme sakte. Trenger bare en plan, Hvor fra, hvor til, valg av fart. Jeg kan ta dere med. Er bare å tilrettelegge for det nivået man er på, sier han.
Og vips var fritidsaktiviteten helhetlig. Den også.