Hva betyr det når vi sier at vi leverer Business Design, tjenestedesign og gode brukeropplevelser? Dette er mitt forsøk på å vise hva vi som konsulenter i These Ways bidrar med i praksis og hvordan vi skaper lønnsomhet, nytte og varig effekt – hos mennesker, i organisasjoner og i samfunnet.
Når blindsonen blir synlig
La meg starte med et klassiske eksempel: Et stort olje- og gasselskap hadde ansatt en hel gjeng teknologer for å effektivisere logistikkkjeden fra land til off-shore. Planen? Digitalisere kontrollrommet.
Det var en god idé. Men har du snakket med dine ansatte?
– Hogne Gjersvik

Dette er jo selvsagt ingen dum idé. Men jeg stilte dem først et par enkle spørsmål: Hadde de snakket med folkene på gulvet, på dekk og alle leddene i mellom? Kan vi adekke systemiske muligheter som påvirker hele logistikkjeden?
Dette gikk vi så i gang med og blant funnene var:
• Forsyningsbasen styrte på gule lapper, fax og walkie-talkie.
• Containere på off-shore fartøy sto hulter til bulter, ofte uten merking.
• Ute på plattformen satt lederen med kikkert for å se om noe var på vei.
Altså: Litt kaos, god limt sammen på baksiden med gaffateip og ikke minst god vilje og hard innsats fra de ansatte.

Men slik skalerer ikke og gevinstpotensiale er betydelig. Vi gikk tilbake til ledelsen: Ja, digitaliser kontrollrommet. Men den store gevinsten ligger i å se hele verdikjeden under ett. Samarbeid på tvers av aktører på sokkelen. Del data. Optimaliser transport. Da snakker vi milliardbesparelser – og CO₂-kutt i en størrelsesorden som virkelig monner.
Poenget? Det er vanskelig å se skogen når du står midt i den. Derfor trenger du noen som tør å zoome ut og sette retning.
Empati først. Alltid.
Alt starter med mennesker. Ansatte, kunder, brukere. Vi vil forstå mål, behov, frustrasjoner og friksjon – før vi bygger noe som helst.
Vi bruker tid ute i felt. Lytter. Observerer. Tester antakelser. For uten innsikten som oppstår tett på virkeligheten, er det lett å bygge løsninger som ikke treffer. Den innsikten er fundamentet i alt vi gjør i These Ways.
Tverrfaglig – på ordentlig
De beste løsningene oppstår i møtet mellom ulike perspektiver. Hos oss sitter designere, utviklere og forretningshoder tett sammen med kundens fagmiljø. Vi jobber i samskapende team fra innsikt og idé, via prototyp og test, til innføring og skalering.
Det krever tillit, raushet og tempo – men gir resultater som holder.

Når ungdom trenger hjelp: Modi
Utfordringen: I en gjennomsnittlig ungdomsskoleklasse har mange kjent på angst. Terskelen inn til helsetjenesten er høy. Hvordan senker vi den og gir unge konkrete verktøy – uten å overbelaste tjenesten?

Sammen med Bergen kommune, Helse Bergen og Youwell utvikler vi Modi – en mobilapp for 13–16-åringer. Vi startet med samtaler, observasjoner og workshops med ungdommene selv, foresatte og helsepersonell.
Innsikten var tydelig:
• Enkel forklaring på hva angst er – og hvorfor kroppen reagerer.
• Praktiske tips til hverdagsutfordringer (presentasjoner, buss, sove borte, osv.).
• Opplevelsen av å ikke være alene.
Kan du lage en panikknapp i klasserommet til meg?
– Jente 13 år
Det ville hjulpet meg i alle fall.
Vi prototypet alt fra korte tekster og tegneserier til filmer og interaktive øvelser. Testet. Justerte. Testet igjen. Resultatet er en app med kunnskap, selvhjelpsverktøy, motivasjon og lav terskel for kontakt med helsepersonell ved behov. Arbeidet pågår – og tilbakemeldingene er lovende.
Hvordan skapes varig verdi?
Vi leverer ikke bare rapporter og forsvinner. Vi overfører kompetanse. Vi bygger kapasitet. Gjennom skreddersydde kurs, workshops og tett oppfølging gjør vi kundene i stand til å drive endring selv – lenge etter at prosjektet er avsluttet. Det er slik verdien blir varig.
Nysgjerrigper – per deff
Verden beveger seg fort. Derfor må vi være på hugget. Vi utforsker, prøver og lærer – sammen med kundene. Vi utfordrer vedtatte sannheter og leter etter både gjennombrudd og små, viktige forbedringer. Vi har ikke alle svarene. Men vi har metodene til å finne dem – sammen med dere.
En skikkelig-eksekutiv-summeri

Varig verdi skapes i skjæringspunktet mellom mennesker, behov og muligheter. Nøklene er dyp empati, sømløst samarbeid og vedvarende nysgjerrighet.
Dette kompasset styrer hvordan vi rekrutterer, bygger kultur, fasiliterer prosesser og måler effekt. Det er derfor vi er mer enn et designbyrå – vi vil være en katalysator for meningsfull, menneskesentrert endring.
Bli med – én idé, én prototype, ett skritt av gangen. Vi har troen på kraften i ekte samarbeid, ærlig nysgjerrighet og modig medfølelse. Og vi har troen på deg.