Facebook og Apple. Goliat mot Goliat.

by | Dec 18, 2020

Tyronnosaurus Rex vs King Kong

Når Facebook klager høylytt over at Apple stenger ned muligheten deres til å spore uten samtykke, sier det vel mye om deres forretningsmodell?

 

 

Facebook har den siste uken kjørt annonser i flere av USAs store aviser, og støtter små bedrifter som vil bli hardt rammet når Apple nå gir kundene sine mulighet til å slå av sporing i apper. Ifølge Facebooks egen data vil små bedrifter miste 60% av salget om folk slår av sporingen.

 

 

Vil det da si at disse bedriftene kan gå til FB og kreve 60% mindre pris på annonseringen? /sarkasme

 

På den annen side, når jeg har valget om sporing, gjør det meg mer tilbøyelig til å faktisk bruke Facebook igjen. Kanskje det er en annen måte de bør se på denne begrensningen?

 

Facebook har noen av verdens skarpeste hjerner på laget, og burde klare å se dette som en mulighet for innovasjon, og endring av produktet til å bli mer tidsriktig.

 

Det er få selskaper som får drahjelp, og har så mange ressurser som FB til å klare en omstilling.

 Apple selger enheter med sterkt personvern, og det truer Facebooks forretningsmodell. Hvem bør vi egentlig være kritiske til?

Kilde: Dave Stangis på Twitter 

 

Våre arrangementer

Siste nytt

Lars Petter Aase blir Direktør for strategi i These Ways

Hvis du leter etter en som kan lose en organisasjon trygt gjennom strategisk kaos, kulturell klabb og organisatorisk kræsj – uten å miste humøret – da er Lars Petter din mann. Han har over 25 års erfaring fra styrerom, ledergrupper og komplekse prosjekter der kartet...

Game, Set, Match: Møt Jean, vår nye tjenestedesigner i Oslo

I over 20 år har Jean Bosio jobbet i skjæringspunktet mellom forretningsutvikling og brukeropplevelse. Med erfaring fra selskaper som DNB, Telenor og Hafslund har han finpusset en metodikk som forener mennesker, teknologi og prosesser – alltid med et skarpt blikk for...

Skal vi holde deg oppdatert?