Når Facebook klager høylytt over at Apple stenger ned muligheten deres til å spore uten samtykke, sier det vel mye om deres forretningsmodell?
Facebook har den siste uken kjørt annonser i flere av USAs store aviser, og støtter små bedrifter som vil bli hardt rammet når Apple nå gir kundene sine mulighet til å slå av sporing i apper. Ifølge Facebooks egen data vil små bedrifter miste 60% av salget om folk slår av sporingen.
Vil det da si at disse bedriftene kan gå til FB og kreve 60% mindre pris på annonseringen? /sarkasme
På den annen side, når jeg har valget om sporing, gjør det meg mer tilbøyelig til å faktisk bruke Facebook igjen. Kanskje det er en annen måte de bør se på denne begrensningen?
Facebook har noen av verdens skarpeste hjerner på laget, og burde klare å se dette som en mulighet for innovasjon, og endring av produktet til å bli mer tidsriktig.
Det er få selskaper som får drahjelp, og har så mange ressurser som FB til å klare en omstilling.
Apple selger enheter med sterkt personvern, og det truer Facebooks forretningsmodell. Hvem bør vi egentlig være kritiske til?
Kilde: Dave Stangis på Twitter