Facebook og Apple. Goliat mot Goliat.

by | Dec 18, 2020

Tyronnosaurus Rex vs King Kong

Når Facebook klager høylytt over at Apple stenger ned muligheten deres til å spore uten samtykke, sier det vel mye om deres forretningsmodell?

 

 

Facebook har den siste uken kjørt annonser i flere av USAs store aviser, og støtter små bedrifter som vil bli hardt rammet når Apple nå gir kundene sine mulighet til å slå av sporing i apper. Ifølge Facebooks egen data vil små bedrifter miste 60% av salget om folk slår av sporingen.

 

 

Vil det da si at disse bedriftene kan gå til FB og kreve 60% mindre pris på annonseringen? /sarkasme

 

På den annen side, når jeg har valget om sporing, gjør det meg mer tilbøyelig til å faktisk bruke Facebook igjen. Kanskje det er en annen måte de bør se på denne begrensningen?

 

Facebook har noen av verdens skarpeste hjerner på laget, og burde klare å se dette som en mulighet for innovasjon, og endring av produktet til å bli mer tidsriktig.

 

Det er få selskaper som får drahjelp, og har så mange ressurser som FB til å klare en omstilling.

 Apple selger enheter med sterkt personvern, og det truer Facebooks forretningsmodell. Hvem bør vi egentlig være kritiske til?

Kilde: Dave Stangis på Twitter 

 

Våre arrangementer

Siste nytt

Hvordan vi bygger bedre tjenester sammen med KI

I denne artikkelen skal vi dele litt om hvordan vi tenker og jobber med KI i These Ways gjennom praktiske faglige utfordringer, hvordan vi beholder mennesket oppi alt sammen, og kanskje komme med en brannfakkel eller to. Vi ser det som starten på en samtale, der vi...

Lars Petter Aase blir Direktør for strategi i These Ways

Hvis du leter etter en som kan lose en organisasjon trygt gjennom strategisk kaos, kulturell klabb og organisatorisk kræsj – uten å miste humøret – da er Lars Petter din mann. Han har over 25 års erfaring fra styrerom, ledergrupper og komplekse prosjekter der kartet...

Skal vi holde deg oppdatert?