Facebook og Apple. Goliat mot Goliat.

by | Dec 18, 2020

Tyronnosaurus Rex vs King Kong

Når Facebook klager høylytt over at Apple stenger ned muligheten deres til å spore uten samtykke, sier det vel mye om deres forretningsmodell?

 

 

Facebook har den siste uken kjørt annonser i flere av USAs store aviser, og støtter små bedrifter som vil bli hardt rammet når Apple nå gir kundene sine mulighet til å slå av sporing i apper. Ifølge Facebooks egen data vil små bedrifter miste 60% av salget om folk slår av sporingen.

 

 

Vil det da si at disse bedriftene kan gå til FB og kreve 60% mindre pris på annonseringen? /sarkasme

 

På den annen side, når jeg har valget om sporing, gjør det meg mer tilbøyelig til å faktisk bruke Facebook igjen. Kanskje det er en annen måte de bør se på denne begrensningen?

 

Facebook har noen av verdens skarpeste hjerner på laget, og burde klare å se dette som en mulighet for innovasjon, og endring av produktet til å bli mer tidsriktig.

 

Det er få selskaper som får drahjelp, og har så mange ressurser som FB til å klare en omstilling.

 Apple selger enheter med sterkt personvern, og det truer Facebooks forretningsmodell. Hvem bør vi egentlig være kritiske til?

Kilde: Dave Stangis på Twitter 

 

Våre arrangementer

Siste nytt

Fullt hus, nei skip – og radikalt engasjerende

Det var meget god stemning da designselskapet These Ways og teknologiselskapet Sonat kastet loss med hele Bergens havnæring parat på dekk og skipssekken full av disruptive dialoger. Bergen har gått inn i årets våryr-modus og solen titter akkurat nok frem til at vi...

Dypdykk under One Ocean Week!

I en tid preget av rask utvikling og miljømessige utfordringer, ser vi frem til flere kvantesprang innen innovasjon og bærekraft i havnæringene. Dette kommer tydelig til uttrykk under One Ocean Week når vår regions største selskaper entrer scenen. Sammen gjennomfører...

Skal vi holde deg oppdatert?