Facebook og Apple. Goliat mot Goliat.

by | Dec 18, 2020

Tyronnosaurus Rex vs King Kong

Når Facebook klager høylytt over at Apple stenger ned muligheten deres til å spore uten samtykke, sier det vel mye om deres forretningsmodell?

 

 

Facebook har den siste uken kjørt annonser i flere av USAs store aviser, og støtter små bedrifter som vil bli hardt rammet når Apple nå gir kundene sine mulighet til å slå av sporing i apper. Ifølge Facebooks egen data vil små bedrifter miste 60% av salget om folk slår av sporingen.

 

 

Vil det da si at disse bedriftene kan gå til FB og kreve 60% mindre pris på annonseringen? /sarkasme

 

På den annen side, når jeg har valget om sporing, gjør det meg mer tilbøyelig til å faktisk bruke Facebook igjen. Kanskje det er en annen måte de bør se på denne begrensningen?

 

Facebook har noen av verdens skarpeste hjerner på laget, og burde klare å se dette som en mulighet for innovasjon, og endring av produktet til å bli mer tidsriktig.

 

Det er få selskaper som får drahjelp, og har så mange ressurser som FB til å klare en omstilling.

 Apple selger enheter med sterkt personvern, og det truer Facebooks forretningsmodell. Hvem bør vi egentlig være kritiske til?

Kilde: Dave Stangis på Twitter 

 

Våre arrangementer

Siste nytt

Planen – volum 3

I 2023 hadde vi en plan. Her er historien og hvordan det gikk – og hva som er den nye planen 2.0…

Anna Enge – en strategisk kameleon

Anna liker å kalle seg kameleon mer enn designer. – Designtittelen er blitt så utvannet at det er vanskelig å vite hva folk legger i den. Jeg bryr meg mindre om titler, og mer om å gjøre metodikken forståelig, anvendelig – og å få ting til å skje. Rollen jeg tar er...

Skal vi holde deg oppdatert?