Bara har holdt koken i Bergen siden bestefar Sigurd kom til lands i 1910 med to tomme hender og en rå tatovering. Men nå er tiden kommet for en revitalisering!
Bara Eiendom har i mange år vært et velkjent merkenavn innenfor eiendomsbransjen i Bergen. Det kanskje ikke alle vet, er at historien om Bara startet for over 100 år siden! Det familieeide selskapet startet med konfeksjonsvirksomhet i Strandgaten 10 og har gjennom årene drevet innenfor et mangfold av bransjer. De siste 50 årene har selskapet spisset fokus og er nå et rendyrket eiendomsselskap.
Sammen med et større produktutviklingsløp (som vi gjerne vil snakke mer om senere!) har vi utviklet en ny visuell identitet for Bara, som revitaliserer historikken for å bedre kunne gå inn i fremtiden. Profilen er grunnlagt i de tre seljebladene: Seljetrærne er nemlig ofte de første på nybråttsmark i den lokale faunaen. De tre generasjonene i familiebedriften går igjen i logoen — hver generasjon har drevet selskapet på sin egen måte, som fortjener sitt eget visuelle uttrykk.
Identiteten spenner seg over mange forskjellige flater, og den inkluderer også bl.a. egen lyd og animasjon (se video over).
Fornyelse
I forbindelse med generasjonsskifte og endringer i organisasjonen, er det naturlig med en revitalisering av selskapets profil. – Vi ønsket oss en identitet som bedre matcher vår personlighet, sier Direktør Ingse Galtung Døsvig.
– Den nye logoen skal vise at vi er fremoverlente, imøtekommende og endringsvillig. These Ways har vært en trygg partner i dette arbeidet, og har klart å sette ord og form på våre tanker underveis.
—Samfunnet, byen og verden endrer seg i høyt tempo og krever stadig mer av oss som eiendomsutvikler. Det er et privilegium å få lov til å være med å utforme byen og omgivelsene våre slik at omverden skal merke at vi strekker oss litt lenger. Vi forsøker å bruke all vår kompetanse og kreativitet i jakten på gode løsninger som leverer på alle de tre bærekraftsdimensjonene. Foruten et selvsagt fokus på klima og miljø, er mennesket det aller viktigste i våre prosjekter. Hva forventer våre leietakere seg, og hva kan vi tilby dem som de ikke engang visste at de ønsket seg?
Jacob Lysgaard fra These Ways har vært lead på prosjektet og beskriver samarbeidet som et drømmeprosjekt.
— Entusiasmen og engasjementet til de ansatte vitner om en bedrift som er aktivt engasjert i det de lever av, og det vi tilfører. Bara forstår at det vi jobber med ikke kun handler om hvordan ting ser ut — men hvordan det funker. Dermed kommer merkevarestrategi og den visuelle kommunikasjonen inn på strategisk toppnivå, der det hører hjemme. Vi har blitt vist stor tillit fra hele organisasjonen, og har brukt den til å være leken og passe vågal, forhåpentligvis uten å miste bakkekontakten, avslutter han.