Designeres hemmelige våpen

by Jan 2, 2020

Helt siden Stanford d. school bygget fysiske stoler på 1950-tallet, der de faktisk testet dem på potensielle brukere, har designere klippet, limt, forkastet og bygget bedre løsninger. Denne måten å jobbe på er blitt såpass populært at metodikken nå rett og slett bare kalles for Design Thinking. Jeg vil allikevel si at uttrykket er litt malplassert. Designere er mye mer “doers than thinkers”.

Vår super-duper-kraft

En designers hemmelige superkraft er nettopp dette. Å kunne finne opp noe uten en oppskrift. Noen kaller det kreativitet, andre ser resultatet som systematisk gode brukeropplevelser.   

Hos gjengen i These Ways tar vi vare på og fremelsker disse superkreftene. For å gjøre dette trenger vi mer enn en Mac og programvare. Vi må hylle vår evne til å bygge noe fysisk. Derfor ønsker vi alle våre nye ansatte velkommen med et lite oppstarts-sett. Det skal skal minne oss på at å være en riktig innovatør krever litt lim på fingrene og tusjmerker på capsen.  

En superhelt til låns

Denne evnen designere har til å trives med å stå i det ukjente er uhyre viktig egenskap for deg som leier oss inn. Organisasjonskulturer er ofte opplært til at usikkerhet er farlig. Å bryte med etablerte sosiale normer er tabu. Dette er også ofte omtalt som The Innovators dilemma

Her kommer vi inn, enten å ved å hjelpe deg med å definere nye forretningsstrategier eller designe effektive og nydelige brukeropplevelser.

Fryktløs

Som superhelt trives vi best når vi får bekjempe “onde” papirskjema med djevelsk mange unødvendige felter og slåss mot utdaterte tjenester som nådeløst utarmer din stakkars bedrift. Så neste gang du ser oss kommer vi gjerne slentrende mot deg med verktøykassen i venstre hånd, hodet fylt med fryktløse idéer og nynnende på Lou Reed sin “Hey babe, take a walk on the wild side”...