Design Thinking Masterclass med Justin Ferrell
Løser du de rette problemene for dine sluttbrukere eller kunder? Det er et viktig prinsipp innen Design Thinking, og det var også fokus i Justin Ferrell sin workshop på Media City Bergen den 2. oktober 2019.
Den 2. oktober var jeg heldig å få representere These Ways på Design Thinking Masterclass med Justin Ferrell fra Stanford universitetet i California, USA. Justin er etterhvert blitt en gjenganger på Media City Bergen og hjelper store og små organisasjoner verden rundt med å ta i bruk Design Thinking som metodikk for problemløsning.
These Ways bruker allerede Design Thinking-metodikk i våre prosjekter, men det er alltid interessant å få mer innsikt og eksempler fra kompetente fagfolk. Det er hjelper til å holde sansene skjerpet. Denne gangen fokuserte Ferrell på fasene Empathize og Define, og hvordan man identifiserer det rette problemet å løse. Justin mener at mye av essensen i metodikken ligger i disse fasene og jeg kunne ikke vært mer enig. Det hjelper lite å finne gode løsninger dersom du ikke løser det rette problemet.
– “Hvordan skal vi vite om vi løser det rette problemet?”
En historie fra virkeligheten
Blant annet hadde Justin et eksempel fra Nepal hvor studenter fra Stanford i utgangspunktet ble bedt om å se på hvordan de kunne redusere spedbarnsdødelighet ved å lage enklere og rimeligere kuvøser for premature barn. Når studentene gikk løs på oppgaven ved hjelp av Design Thinking-metodikk og gjorde grundig innsiktsarbeid erfarte de at avstand og transport til sykehus var et større problem enn mangelfullt utstyr ved sykehusene. Å sikre transport til sykehuset og overlevelse ute i distriktene ville gi en mye større gevinst enn å forbedre sykehusene på dette stadiet. Slik oppstod prosjektet Embrace hvor de designet en portabel kuvøse som var rimelig, enkel i bruk og tilgjengelig ute i distriktene slik at nyfødte kunne få en bedre sjanse til å komme seg til sykehus. Hittil har de hjulpet over 200 000 barn. Ikke noen dårlig bragd, vil jeg påstå.
– “Kan Design Thinking la deg forme et konsept på 10 minutter?“
Praktiske øvelser
Gjennom dagen med Design Thinking ble vi utfordret til å bruke flere ulike verktøy i Design Thinking-verktøykassen. For å bygge tillit mellom oss deltagere fikk vi prøve oss på en rekke bli-kjent-øvelser. Og kreativiteten ble satt på prøve – på få minutter hadde jeg blant annet utformet konseptet til en helt ny flyplassopplevelse for samarbeidspartneren min basert på intervjuer om hans behov som familiefar. Vi var også ute på gaten og intervjuet folk om deres forhold til nyheter og informasjon generelt. Et tema som er ganske aktuelt for mange av organisasjonene som holder til på Media City Bergen.
Mye annet kan også skrives om det vi var igjennom denne dagen inkludert flere eksempler, kjerneprinsipper og de videre fasene i en Design Thinking-prosess. Hvis Justin skulle besøke Bergen ved en senere anledning anbefaler jeg at du hiver deg med på en workshop med han. Det er nok spesielt nyttig for de som er nysgjerrige på hva Design Thinking er, men ikke har jobbet så mye med det ennå.
I mellomtiden tar vi gjerne en diskusjon med deg på hvordan Design Thinking kan brukes i din organisasjon. Hvem sine behov lager du løsninger for? Adresserer du de rette problemene? Vi kan hjelpe deg å finne ut av det.