I 2024 hadde vi en plan. Her er historien om hvordan vi har navigert geopolitisk uro i 2025, pushet vekst og rigget strategien vår for 2026.
Det skal nesten ikke være mulig.
Trump truer hele verden med å rasere økonomisk samarbeid, Putin og Netanyahu driver folkemord for å klamre seg til makten og her hjemme har vi en regjering som er mer opptatt av å bygge Staten enn å bygge Norge. Troen på samarbeid og appetitten for å investere i fremtiden kunne knapt vært verre.
Men hva kan man gjøre, annet enn å krumme nakken, tilpasse seg dette scanarioet og male ut nye mulige og ønskede fremtider. Fra sidelinjen stormer KI inn som en kule. At det er spennende tider, kan ingen nekte for. Her kommer gjerne These Ways inn i bildet…

Vi tar vår egen medisin
Mot slutten av 2024 utarbeidet vi en strategi for 2025 og satte en modig visjon: Vi skal forme fremtiden for et ledende innovasjonsmiljø i Skandinavia innen 2028.
For å nå dette måtte vi gjøre relativt store endringer i These Ways. Vi restrukturerte fagmiljøet, og gikk fra lokale fagledere til å etablere én nasjonal gruppe som jobber på tvers av våre tre byer: Bergen, Oslo og Ålesund. Dette for å bygge et mest mulig robust nasjonalt fagmiljø.

Future Ways kick off i 2025 – vi rigger oss for neste fremtid.
I tillegg opprettet vi noe helt nytt, nemlig Future Ways! Dette er en kjernegruppe som skal jobbe med å konkretisere strategien vår basert på analyser av nå-situasjonen og utforskning av mulige fremtider. Gruppens arbeid startet med en grundig vurdering av konkurransebildet. De siste årene har vi beveget oss tydelig i retning av leveranser innen strategi, produktledelse og tjenestedesign. Samtidig har vi i snitt 15 års erfaring – noe som skiller oss markant fra mange andre miljøer. Dermed måtte vi stille spørsmålet: Er det egentlig fortsatt Eggs by Sopra Steria og Bouvet som er våre nærmeste konkurrenter? Eller er det snarere aktører som Demos Helsinki og Copenhagen Institute for Future Studies vi bør måle oss mot?
Videre måtte vi være dønn ærlige med oss selv: Hva er våre styrker, og hva er det som holder oss tilbake?

Basert på dette utarbeidet vi et nytt målbilde som blir rammen for veikartet vårt. Veikartet er en felles plan for hvordan vi skal gjøre visjonen til virkelighet – hvilke prioriteringer vi må ta, og hvordan vi best organiserer oss for å lykkes. I oktober samler vi derfor ALLE i These Ways Norge i Marbella for å utvikle veikartet sammen. Når alle er med på å forstå og forme strategien, bygger vi både eierskap, engasjement og handlekraft. Slik kan vi stå støtt i en urolig tid der endringstakten stadig øker.

Just what the Doctor ordered
Uten denne dynamiske strategien ville vi ikke vært like godt rustet som vi er i dag. Konsulentmarkedet har vært under hardt press de siste to årene. I Oslo konkurrerer vi ofte med opptil 60 andre aktører om hvert oppdrag, og i Bergen er tallet gjerne mellom 20 og 30. Nettopp derfor er jeg svært stolt over at vi de siste 12 månedene har oppnådd følgende:
• Null oppsigelser
• Økt fra 20 til 30 ansatte
• Økt omsetning fra ca 30 til ca 42 millioner
• Vunnet 14 nye store kunder
• Vokst stort innen offentlig sektor og shipping
Fremtidens vinnere må ha en dynamisk selskaps-strategi som tar høyde for at rammebetingelser kan endre seg hurtig og voldsomt på en gang.
– Hogne Gjersvik
Vi sier det offentlig: OSLOVE
Vi tror veksten vår fremover primært vil være i Oslo. Med 20 ansatte i Bergen er vi allerede den dominerende aktøren her. Samtidig vet vi at konsulentmarkedet i hovedstaden er ti ganger større enn i Bergen, og potensialet er derfor betydelig. I løpet av de siste 12 månedene har vi vokst fra 5 til 9 ansatte i Oslo, og målet er at Oslo-kontoret skal passere Bergen i størrelse innen 2027/2028.
Et annet godt argument for denne veksten er at nesten all offentlig virksomhet i Norge er lokalisert i Oslo. Om det er riktig eller galt kan man mene mye om, men vi velger å tilpasse oss virkeligheten. Med økt vriding mot staten og svakere insentiv for privat næringsliv er det høyst sannsynlig at vi vil vokse videre i offentlig sektor i Oslo fremover. Markedet setter premissene.

Sa noen Party?
Det kan til tider bli hektisk hos oss. Vi stiller høye krav til hverandre, og nettopp derfor er det viktig å stoppe opp og feire. Da vi fylte fem år i fjor, ble Christinegården Hovedgård omgjort til en mini-festival med seks band, foredrag, foodtrucks og et par hundre gjester. Vi er utrolig stolte av det vi har fått til, og et slikt milepæl måtte selvsagt markeres med et smell.

I januar ble vi også kåret til Gasellebedrift av Dagens Næringsliv. Et bevis på at vi har klart å kombinere vekst og solid drift over tid. Feiringen? En meget kjapp, AI-generert ridetur 🙂

Hallo 2026
Vi ser allerede frem mot 2026 og 2027. Etter mange erfaringer med å spå feil om fremtiden, nøyer jeg meg med å si at vi er rustet for disrupsjon. Vi vet at noe vil skje som krever at vi endrer strategi raskt. Nettopp derfor er jeg trygg på at vi vil fortsette å lykkes i årene som kommer. Én ting er sikkert: kjedelig blir det ikke.
Raske fakta om These Ways AS i 2024
• Etablert i Bergen i 2019
• 30 ansatte i Bergen, Oslo og Ålesund (+ 8 siden juli 2024)
• Omsetning 41 M NOK (2025) + 10 M
• Krevende år med mindre investeringvilje i næringslivet
• Fylte 6 år i august 2025