Anna Enge – en strategisk kameleon

by | Aug 22, 2025


Anna liker å kalle seg kameleon mer enn designer. – Designtittelen er blitt så utvannet at det er vanskelig å vite hva folk legger i den. Jeg bryr meg mindre om titler, og mer om å gjøre metodikken forståelig, anvendelig – og å få ting til å skje. Rollen jeg tar er alltid den som gir mest fart og verdi.

Fra reklame til tjenestedesign

Med ti år i kommunikasjonsbransjen og ti år i egen start-up, har Anna en uvanlig tverrfaglig ballast. – Det å kombinere designmetodikk og god formidling er utrolig kraftfullt, sier hun. Designarbeid har liten verdi hvis det ikke fører til faktisk endring. En hundresiders rapport er bortkastet hvis ingen skjønner hva den sier.

Brukeren har alltid stått i sentrum for Annas arbeid. I reklamebransjen jobbet hun med direktemarkedsføring, der det å forstå og treffe ulike målgrupper var avgjørende. Hun jobbet med alt fra rørledninger i Statoil, til psykisk helse for ungdom i Røde Kors, til kundereiser i NetCom. Hun tok med seg en rekke priser, både nasjonalt og internasjonalt – i blant annet Echo Awards og Gulltaggen. – Taktikken for å treffe brukere i reklame fungerer minst like godt i forankringsarbeid. Og kreativitet er fryktelig undervurdert i den fasen, sier Anna, som gjerne tar i bruk utradisjonelle virkemidler. – I mitt siste prosjekt brukte vi fysiske rom og AI-generert innhold for å skape engasjement i organisasjonen. Resultatet? En presentasjon for 100 direktører som vekket stort engasjement og applaus.

Grunderårene som formet henne

I sitt start-up-liv var Anna både hyperoperasjonell og strategisk. – Som gründer er man både vaktmester og CEO. Fantastisk – og fantastisk slitsomt på samme tid, sier hun. Pickles, bedriften hun startet med en medgründer, ble Gasellebedrift flere år på rad og utfordret en ekstremt tradisjonell bransje. De introduserte nye forretningsmodeller og jobbet i konstant beta-modus – med hyppige lanseringer, kontinuerlig testing og tett kundeinnsikt, både fysisk og digitalt. – Den erfaringen har gitt meg dyp respekt for budsjetter. Det blir ikke lekepenger når du har sittet med økonomiansvar selv, sier hun. – Jeg er ganske pragmatisk av natur og har blitt svært god på å koke suppe på en spiker av gründerårene.

Anna + TW: En perfekt match

De siste tre årene har Anna vært konsulent og etter hvert avdelingsleder for CX i NoA Ignite. Hun har vært UX-lead for MUNCH, tjenestedesigner i tidligfaseprosjekter for blant annet Hafslund og Oslo kommune, og hatt en nøkkelrolle i utviklingen av CX-miljøet. – I kundeopplevelse forenes alt jeg har jobbet med: merkevare og markedsføring, designmetodikk, innsikt, forretning og endring. Kaller noen meg en potet, så tar jeg det som et stort kompliment, ler hun.

Da muligheten hos These Ways dukket opp, føltes det som et perfekt match. – Her har man samlet et skarpt og erfarent miljø, med folk som virkelig er framoverlente, sier Anna. Med master i Communication Design fra Central Saint Martins, gleder hun seg til å bidra med tydelig formidling og vise hva designmetodikk faktisk kan levere av verdi.

Designmetodikk for fjortisser

– Jeg bruker designmetodikk til alt, sier hun. – Trenger du en workshop for å få fjortisdattera til å håndtere hormoner bedre, er det bare å si fra. Eller et Miro-brett for ferieplanlegging – det har jeg også. Anna har tre bråkete barn, en rolig mann og en litt gal katt.


Vi er veldig glade for å ha Anna med på laget som nummer 9 i Oslo!
Hun kombinerer faglig tyngde med sprudlende energi, og gir oss et solid løft innen CX.

Ranvir Rai

Still dumme spørsmål for å få gode svar

Det å ha mange interesser og holde seg nysgjerrig tror hun er essensielt for å være en god designer. – Jeg har vært innom magedans, esperanto, eventyrfortelling og en babykolleksjon med potettrykk. Det viktigste er å holde seg åpen – og ikke ta seg selv for høytidelig. Designerrollen handler i stor grad om å tørre å stille de dumme spørsmålene. Der ligger ofte nøkkelen. Og vi kommer raskere dit hvis vi tør å legge bort de fancy fagbegrepene og ekspertmasken, avslutter hun.


🎉 Velkommen til flokken, Anna! Vi gleder oss til å se hva du bringer til teamet vårt i Oslo.

Våre arrangementer

Siste nytt

Hvordan vi bygger bedre tjenester sammen med KI

I denne artikkelen skal vi dele litt om hvordan vi tenker og jobber med KI i These Ways gjennom praktiske faglige utfordringer, hvordan vi beholder mennesket oppi alt sammen, og kanskje komme med en brannfakkel eller to. Vi ser det som starten på en samtale, der vi...

Lars Petter Aase blir Direktør for strategi i These Ways

Hvis du leter etter en som kan lose en organisasjon trygt gjennom strategisk kaos, kulturell klabb og organisatorisk kræsj – uten å miste humøret – da er Lars Petter din mann. Han har over 25 års erfaring fra styrerom, ledergrupper og komplekse prosjekter der kartet...

Skal vi holde deg oppdatert?