Wattn Logo

Wattn er et lokalt forankret strømselskap fra vestlandet, for hele Norge. Vi har bygd videre på deres bedriftstjenester, der vi har vært innom brukeropplevelse, kampanjer, or tenkt store tanker om hvordan noe så komplisert som det internasjonale strømmarkedet kan gjøres forståelig for den daglige brukeren som bare vil ha ro i magen, mens markedet hopper og danser. 

Problemstilling

Strømmarkedet har vært gjennom en berg-og-dalbane de siste årene. Alle vil ha lavere kostnader, men tør man å heve blikket fra spot-prisen i øyeblikket, og se et lengre perspektiv med en forvaltningsavtale? Wattn tør å være transparent med kundene sine, og vil vise at det kan lønne seg med en forvaltningsavtale.

For noen er ikke problemet kostnadene, men derimot usikkerheten i markedet. Wattn kan sikre prisene, men hvordan kommuniserer vi det på en måte som er forståelig for de fleste i bedriftsmarkedet, og gir en solid beslutningsgrunnlag for den daglige driften hos kundene?

Løsning

Gjennom samtaler med Wattns kunder fant vi nøkkeltallene som gir hverdags-nytten i kundenes bedrifter, presentert på en måte som tydeliggjør både historikk og fremtidsbilder.

Med en komplisert produktportefølje blir det vanskeligere å holde en god struktur, så her har vi omstrukturert kommunikasjonen og brukeropplevelsen på bedrifts-nettsidene, for å gjøre daglig arbeid i løsningen enklere, samtidig som man har full oversikt på hvilke tjenester man har, og kanskje burde hatt.

Vi gjorde og den skumle, volatile spotpris-grafen til et spill-element, der publikum i en kampanje kan prøve å “følge spotprisen” interaktivt — som enkelt og lekent kommuniserer tryggheten i en forvaltningsavtale.

Resultat

Fra øyeblikket en potensiell bedriftskunde ser en kampanje til de sitter og eksporterer rapporter fra bedriftsportalen har de nå fått en klarere kundereise, en mer brukervennlig hverdag i bedriftsportalen, og full oversikt over hva de har, og ikke har. 

“These Ways har tatt oss gjennom en prosess full av wow-øyeblikk, og bistått med solid tjenesteutvikling fra starten”

Camilla Blom
Leder for Bedriftsmarked i Wattn

Rulletekst

Prosjektleder:
Hogne Gjersvik

UX design:
Jacob Lysgaard, Charlotte Marø, & Victoria Isern

Jacob Lysgaard

Jacob Lysgaard

Designer & Partner